Wagens, Moto/Quad & Jet Ski's
Tuning
STAGE 1:
Stage 1 chiptuning is een gebruikelijke aanpassing om de prestaties van de motor van een voertuig te verbeteren. Hierbij wordt de software van de motorbesturingseenheid (ECU) op maat van het voertuig aangepast om de motorparameters, zoals brandstoftoevoer, ontstekingstijdstip en laaddruk, aan te passen om het vermogen en het koppel te verhogen binnen de grenzen van het standaard voertuig.
Een Stage 1 chiptune omvat meestal het aanpassen van de ECU-software om de motorprestaties te optimaliseren met behoud van betrouwbaarheid en veiligheid. Het doel is om de rijeigenschappen te verbeteren en het vermogen en koppel te verhogen zonder dat dit ten koste gaat van de brandstofefficiëntie of betrouwbaarheid.
STAGE 2:
Stage 2 is een uitgebreidere aanpassing dan stage 1 en omvat meestal een upgrade van de mechanische onderdelen van het voertuig, naast een wijziging van de software van de motorbesturingseenheid (ECU).
Het belangrijkste verschil tussen fase 1 en fase 2 chiptuning zijn de aanpassingen aan bepaalde onderdelen van het voertuig. Stage 2 aanpassingen bestaan meestal uit grotere turbo’s, intercoolers, high-flow uitlaatsystemen, downpipes en verbeterde brandstofinjectoren. Door deze aanpassingen kan de motor meer vermogen en koppel genereren dan bij de Stage 1 modificaties, terwijl de betrouwbaarheid behouden blijft.
De software van de ECU wordt aangepast om de prestaties van de motor te optimaliseren rekening houdend met de verbeterde aanpassingen van de mechanische onderdelen. De software aanpassingen omvatten het aanpassen van de brandstoftoevoer, ontstekingstijdstip, en boost druk om te profiteren van de toegenomen luchtstroom en brandstoftoevoer van de verbeterde onderdelen.
Stage 2 chiptuning kan het vermogen en het koppel van het voertuig aanzienlijk verhogen, waardoor het een populaire aanpassing is voor diegenen die de prestaties van hun voertuig willen verbeteren om de grenzen van een Stage 1 tuning te overschrijden.
Chiptuning & Chiptuning
Stage 2
-
Software op maat
-
Mechanische aanpassingen mogelijk
-
Extra opties mogelijk (zie onderaan)
Stage 3
-
Software op maat
-
Mechanische aanpassingen op maat
-
Extra opties mogelijk (zie onderaan)
Opties
POPS & BANGS
"Pops" en "bangs" (ook wel "crackles" of "burbles" genoemd) verwijzen naar het geluid dat het uitlaatsysteem produceert wanneer een bestuurder het gaspedaal loslaat of schakelt. In plaats van het gebruikelijke gedempte geluid produceert de uitlaat een opvallend knallend of krakend geluid.
Pops & bangs worden bereikt door de software van de motorbesturingseenheid (ECU) te wijzigen om extra brandstof in het uitlaatsysteem te brengen tijdens het uitlopen. Deze brandstof wordt dan ontstoken in het uitlaatsysteem, waardoor het kenmerkende knallende geluid ontstaat.
ANTILAG
Een antilag systeem (ALS) zorgt ervoor dat de turbo na het loslaten van het gaspedaal het schoepenwiel van de turbo blijft doordraaien en het "probleem" van een traag opspoelende turbo wordt verholpen. Het toepassen van het antilag systeem gebeurt in de motorcomputer (ECU).
Op gewone wegen zijn de fracties van seconden die u wint bij elke acceleratie misschien niet voldoende om een antilag systeem toe te passen. Het systeem kan echter wel zorgen voor een directere respons van de motor, wat een mooie aanwinst kan zijn. De belangrijkste reden om een antilag systeem te installeren is vaak om een opvallend motorgeluid te verkrijgen dat optreedt wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Dit kan luide pops & bangs inhouden, en in sommige gevallen treden er zelfs vlammen uit de uitlaat op. In combinatie met een sportuitlaat is het gebruikelijk om deze vlammen te zien.
ADBLUE OFF
ADBLUE OFF verwijst naar het proces waarbij het selectieve katalytische reductiesysteem (SCR) in een voertuig met dieselmotor wordt uitgeschakeld. Het SCR-systeem gebruikt een vloeistof genaamd AdBlue (een ureum oplossing) om stikstofoxiden (NOx) in de uitlaatgassen om te zetten in onschadelijke stikstof en waterdamp. Het SCR-systeem kan echter ook problemen veroorzaken, zoals verminderde prestaties van de motor en een hoger brandstofverbruik.
ECO PERFORMANCE
ECO-performance tuning omvat doorgaans een aanpassing van het brandstof- en luchtmengsel, het ontstekingstijdstip en andere motorparameters. Door deze parameters te optimaliseren kan het voertuig efficiënter werken, wat resulteert in een lager brandstofverbruik en minder uitstoot. Tegelijkertijd kan de tuning ook de prestaties van het voertuig verbeteren, zoals meer vermogen en koppel.
ECO-performance tuning wordt vaak gevraagd door bestuurders die de brandstofefficiëntie van hun voertuig willen verbeteren zonder vermogen op te offeren. Bovendien kiezen sommige bestuurders ervoor om hun voertuigen aan te passen om milieuredenen, aangezien ECO-performance tuning kan helpen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen.
DPF OFF
DPF OFF verwijst naar het uitschakelen van de roetfilter (DPF) in een voertuig met dieselmotor. De DPF is een emissiebeperkende voorziening die is ontworpen om deeltjes uit de uitlaatgassen van een dieselmotor op te vangen en te verwijderen. Na verloop van tijd kan de DPF echter verstopt raken en motorproblemen veroorzaken, zoals minder vermogen en een hoger brandstofverbruik.
OPF OFF
De OPF is een uitlaatemissiebeperkende voorziening die bedoeld is om deeltjes op te vangen en te verwijderen uit de uitlaatgassen van een voertuig met benzinemotor. Net als andere emissiebeperkingssystemen kan de OPF echter tegendruk in het uitlaatsysteem veroorzaken, waardoor het prestatievermogen van de motor kan worden beperkt.
EGR OFF
EGR OFF in chiptuning verwijst naar het uitschakelen of verwijderen van het uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR) in een voertuig. Het EGR-systeem is ontworpen om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) te verminderen door een deel van de uitlaatgassen terug te voeren in de verbrandingskamer van de motor. Het EGR-systeem kan echter verschillende problemen veroorzaken, zoals verminderde prestaties, hoger brandstofverbruik en motorproblemen zoals koolstofafzetting.
DECAT
DECAT verwijst naar het proces waarbij de katalysator in het uitlaatsysteem van een voertuig wordt uitgeschakeld. De katalysator is een emissiebeperkende voorziening die schadelijke stoffen in de uitlaatgassen van een voertuig helpt verminderen. Hij kan echter ook enige beperking in het uitlaatsysteem veroorzaken, waardoor het prestatievermogen van de motor kan worden beperkt.
DTC REMOVAL
DTC OFF verwijst naar het proces van het verwijderen van DCT's in een voertuig. Het DTC-systeem is een belangrijke functie die verschillende sensoren en systemen in het voertuig controleert en eventuele fouten of storingen detecteert. Het activeert dan een waarschuwingslampje of bericht om de bestuurder op het probleem te wijzen.
START-STOP OFF
START-STOP OFF verwijst naar het uitschakelen van het start-stopsysteem in een voertuig. Het start-stopsysteem is een voorziening die de motor automatisch uitschakelt wanneer de auto tot stilstand komt, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht of in het verkeer, en de motor opnieuw start wanneer de bestuurder het rempedaal loslaat of het gaspedaal intrapt.
VMAX OFF
VMAX OFF verwijst naar het verwijderen of uitschakelen van de elektronische snelheidsbegrenzer, ook bekend als de VMAX-begrenzer, in een voertuig. De VMAX-begrenzer is een veiligheidsvoorziening die in sommige voertuigen is ingebouwd om de topsnelheid van het voertuig te beperken. Hij is meestal ingesteld op een maximumsnelheid die door de voertuigfabrikant veilig wordt geacht.